Ιδιοδεκτικότητα για πρόληψη τραυματισμών

Ιδιοδεκτικότητα είναι η ικανότητα του σώματος να μεταδίδει την αίσθηση της θέσης, να αναλύει αυτή την πληροφορία και να αντιδρά (εκούσια ή ακούσια) στο ερέθισμα με την κατάλληλη κίνηση. Πιο απλά, είναι η ικανότητα να ξέρει πού είναι το κάθε μέρος του σώματος χωρίς να χρειαστεί να κοιτάξει. Η ιδιοδεκτικότητα, μας επιτρέπει να ξύσουμε το κεφάλι μας χωρίς να κοιτάμε τον καθρέφτη ή να ανεβούμε σκαλιά χωρίς να κοιτάμε το κάθε ένα ξεχωριστά.




Γενικότερα, η ιδιοδεκτικότητα περιλαμβάνει την ισορροπία, το συντονισμό και την ευκινησία. Γιατί οι ιδιοδεκτικοί υποδοχείς του σώματος ελέγχουν αυτούς τους παράγοντες.

ιδιοδεκτικότητα

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΥΝΑΜΗΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ

Οι δραστηριότητες που αυξάνουν τη δύναμη αναμφισβήτητα βοηθούν στην πρόληψη των τραυματισμών κατά την άθληση. Είναι γνωστό ότι οι δυνατοί μύες μπορούν και απορροφούν μεγάλα ποσά κινητικής ενέργειας και προστατεύουν έτσι τα άλλα βιολογικά υλικά. Οι ασκήσεις δύναμης ωστόσο δε βοηθούν καθόλου στη βελτίωση του αντανακλαστικού χρόνου, καθώς και του χρόνου αντίδρασης, τους οποίους φαίνεται ότι μάλλον τους επιβραδύνουν. Όταν οι χρόνοι αυτοί μειωθούν και γίνουν πιο γρήγοροι, οι μύες του αθλούμενου μπορούν και αντιδρούν γρήγορα και προστατεύουν τα βιολογικά υλικά από μεγάλα ποσά φορτίων, που πιθανόν να προκαλέσουν τον τραυματισμό τους.

Η γρήγορη μυϊκή αντίδραση λοιπόν, είναι ο σημαντικότερος παράγοντας στην πρόληψη τραυματισμών κατά την άθληση, η οποία και βελτιώνεται με ασκήσεις νευρικού συντονισμού.

Αυτές περιλαμβάνουν ασκήσεις σε τραμπολίνα, σε πλατφόρμες με ασταθή βάση ισορροπίας, με μειωμένη τη βάση στήριξης του σώματος, με μειωμένη οπτική πληροφόρηση.

ιδιοδεκτικότητα

ΟΦΕΛΗ

Με τη βελτίωση της ιδιοδεκτικότητας, κάποιος μπορεί να αποκτήσει ικανότητες ισορροπίας αναγκαίες για τη διατήρηση της σταθερότητας. Να ακονίσει την ευκινησία του έτσι ώστε να μπορεί να αλλάξει γρήγορα κατεύθυνση όποτε χρειάζεται. Να ρυθμίσει τις ικανότητες συντονισμού, έτσι ώστε να εκτελεί φυσικές δραστηριότητες με ακρίβεια και με συνέπεια.

Επίσης μειώνεται ο κίνδυνος τραυματισμού με το να μαθαίνει το σώμα να αντιδρά όπως πρέπει σε ξαφνικές αλλαγές στο περιβάλλον.

Από τα παραπάνω καταλαβαίνει κανείς ότι είναι ένας παράγοντας απαραίτητος να βελτιώνεται σε όλους. Λείπει ωστόσο από το πρόγραμμα πολλών, καθώς δε φέρει θετικές προσαρμογές στην σωματική εικόνα.

ιδιοδεκτικότητα
ΙΔΙΟΔΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ CROSSFIT

Πέρα από την πρόληψη τραυματισμών που αναφέρθηκε…

Το να μπορεί κανείς να τοποθετήσει το σώμα του σε σωστή θέση, το να ξέρει πώς να ενεργοποιήσει τους γλουτούς, τους δικέφαλους μηριαίους, το να κρατήσει τις σωστές καμπύλες στην σπονδυλική, να ανοίξει ελαφρώς τα γόνατα προς τα έξω καθώς ανεβαίνει και κατεβαίνει στο κάθισμα δεν είναι εύκολο. Οι μύες χρειάζεται να ξέρουν πρώτα πώς είναι η αίσθηση σε κάθε μία από αυτές τις θέσεις. Όπως δε γίνεται να καταλάβουμε μια γλώσσα που δε γνωρίζουμε, έτσι και το σώμα δεν μπορεί να καταλάβει και να εκτελέσει κινήσεις σωστά αν δε γνωρίζει ανά πάσα στιγμή που βρίσκεται το κάθε σημείο του στο χώρο. Η καλή ιδιοδεκτικότητα μας φέρνει όλους ένα βήμα πιο κοντά στην ποιότητα της εκτέλεσης των ασκήσεων.



(Visited 732 times, 1 visits today)