Hook λαβή και η σημασία της στην άρση

H hook λαβή είναι μια λαβή κατά την οποία η παλάμη είναι στραμμένη προς τον ασκούμενο και ο αντίχειρας είναι παγιδευμένος ανάμεσα στη μπάρα και συνήθως στο δείκτη και το μεσαίο δάχτυλο, ανάλογα το μέγεθος του χεριού. Για τα τραβήγματα των snatch και clean, αυτή η λαβή είναι απαραίτητη για τη διατήρηση του ελέγχου της μπάρας κατά τη διάρκεια του βίαιου δεύτερου τραβήγματος και του «μπασίματος».

Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι ο αντίχειρας από μόνος του είναι τυλιγμένος γύρω από τη μπάρα μέσα από τα δάχτυλα και όχι απλά παράλληλα με αυτή.

hook
Αντίχειρας τυλιγμένος

Με τον αντίχειρα τυλιγμένο πάνω από τα δάχτυλα όπως είναι στην απλή λαβή, θα φτάνει συνήθως μόνο τον δείκτη και δε θα έχει και μεγάλη επίδραση πάνω του εξαιτίας της μειωμένης κάμψης του. Τυλίγοντας τον αντίχειρα απευθείας πάνω στη μπάρα, δημιουργούμε ένα δυνατό «άγκιστρο» πάνω στη μπάρα, το οποίο μπορεί να ενισχυθεί από το πιάσιμο του δείκτη και του μεσαίου δαχτύλου. Αυτό επιτρέπει στον αντίχειρα να αγκαλιάσει τη μπάρα αρκετά έτσι ώστε να συνεισφέρει σημαντικά στη σταθερότητα, χωρίς να μειώνει τη δυνατότητα των υπόλοιπων δαχτύλων να κάνουν το ίδιο.

 

hook
Παραδοσιακή λαβή

Επιπλέον, αυτό δημιουργεί ένα σύστημα ισορροπημένων άγκιστρων πάνω στη μπάρα. Σε μια παραδοσιακή λαβή, η μπάρα υποστηρίζεται από τα δάχτυλα, τα οποία όλα ανοίγουν προς την ίδια κατεύθυνση, δημιουργώντας την τάση στη μπάρα να ρολάρει έξω από τα χέρια. Η μεικτή λαβή –το ένα χέρι σε υπτιασμό και το άλλο σε πρηνισμό- συναντάται συχνά στις άρσεις θανάτου από τους powerlifters. Ο λόγος είναι ότι στο χέρι που είναι σε πρηνισμό η μπάρα έχει την τάση να ρολάρει προς μία κατεύθυνση που είναι αντίθετη προς την κατεύθυνση που έχει την τάση να ρολάρει στο άλλο χέρι που είναι σε υπτιασμό. Οπότε η μπάρα μένει σταθερή ανάμεσα στα χέρια (Η λαβή αυτή έχει κατηγορηθεί για δημιουργία μυικών ανισορροπιών στην πλάτη, αφού ο ένας ώμος είναι σε έσω στροφή ενώ ο άλλος σε έξω).

hook
Μεικτή λαβή

Η hook λαβή δημιουργεί ένα παρόμοιο σύστημα αντίθετων δυνάμεων πάνω στη μπάρα, χωρίς ωστόσο να εμποδίζει τις κινήσεις του snatch και του clean, κάτι το οποίο αποκλείει η μεικτή λαβή. Η μπάρα προσπαθεί να ρολάρει από τον αντίχειρα προς τη μία κατεύθυνση και από τα υπόλοιπα δάχτυλα προς την αντίθετη κατεύθυνση, εξουδετερώνοντας σε μεγάλο βαθμό την τάση της να ανοίξει τα χέρια.

Τέλος, εξαιτίας της αυξημένης ασφάλειας που δημιουργείται από τη hook λαβή για τους λόγους που περιγράψαμε παραπάνω, ο ασκούμενος μπορεί να βασιστεί σε χαμηλότερη άσκηση δύναμης στη λαβή του κατά τη διάρκεια της άρσης. Αυτή η μείωση στην τάση των καμπτήρων των δαχτύλων και του καρπού, επιτρέπει και τη χαλάρωση των αγκώνων κατά τη διάρκεια των τραβηγμάτων του clean και του snatch, βελτιώνοντας τη μετάδοση της ισχύος από τα πόδια και τα ισχία στη μπάρα και διατηρώντας την ταχύτητα και τη ροή στην κίνηση. Εν συντομία, η hook λαβή βελτιστοποιεί την ανατομία των χεριών για αυτή τη χρήση.

Όσο πιο χαλαρή μπορεί να κρατήσει ο αθλητής τη λαβή του κατά την άρση, τόσο πιο χαλαρά θα μείνουν τα χέρια και τόσο πιο καλή θα είναι η μετάδοση της ισχύος από τα πόδια στη μπάρα. Ανάλογα με τη δύναμη , το μέγεθος και το σχήμα των χεριών, ο καθένας μας είναι σε θέση να διατηρήσει διαφορετικά επίπεδα προσπάθειας στο σφίξιμο της λαβής, αλλά όλοι πρέπει να έχουμε στόχο να τα σφίγγουμε τόσο όσο χρειάζεται.

Στο snatch, επειδή τα χέρια τοποθετούνται πολύ μακριά το ένα από το άλλο, η γωνία της λαβής είναι τέτοια που αφήνει τα τελευταία δύο δάχτυλα σχεδόν ανενεργά. Η ακεραιότητα της λαβής θα κριθεί από το δείκτη και το μεσαίο σε συνδυασμό με τον αντίχειρα.

hook
Snatch λαβή

Για να διατηρηθεί η ακεραιότητά της, ο ασκούμενος χρειάζεται να χρησιμοποιήσει τα δάχτυλά του για να τραβήξει ενεργά τον αντίχειρα γύρω από τη μπάρα, και όχι απλά να τον πιέζει πάνω σε αυτή. Ωστόσο, τα δύο τελευταία δάχτυλα είναι εξίσου σημαντικά και ενδεχόμενο γλύστριμά τους μπορεί να ενεργοποιήσει γενικότερο άνοιγμα της λαβής, ή τουλάχιστον ψυχολογικά να μην αφήσει τον αθλητή να συγκεντρωθεί 100% στην προσπάθειά του.

 

Δυσφορία στη χρήση της

Συνήθως η hook λαβή είναι άβολη αν όχι επίπονη αρχικά. Η συνεχής χρήση της θα αποφέρει σε βάθος  χρόνου τις προσαρμογές εκείνες που θα την κάνουν να τη συνηθήσει κάποιος και σε γενικές γραμμές να είναι πιο άνετη από την απλή. Με το να καλύπτει κανείς τον αντίχειρα με ελαστική αθλητική ταινία, μειώνεται η δυσφορία και για κάποιους βελτιώνεται η αίσθηση ασφάλειας αφού αυξάνει την τριβή. Ο ασκούμενος μπορεί να βουτάει τα χέρια του σε παγωμένο νερό για 5-10 λεπτά μετά την προπόνηση για να μειώσει τον πόνο και να επιταχύνει τις προσαρμογές. Αν δένει κάποιος τον αντίχειρα με μη ελαστική ταινία θα πρέπει να προσέξει να μην καλύψει την άρθρωση του δαχτύλου, για να μη μειώσει το εύρος της κίνησής του, και να μην επιφέρει πιθανό τραυματισμό σε παρακείμενη άρθρωση.

 

Πηγή: Greg Everett – Olympic Weightlifting_A complete guide for athletes and coaches

(Visited 446 times, 1 visits today)